top of page

התרופות שלא ניתן לרשום עליהן פטנט

חברות פיתוח רפואי מודאגים מפסק דין תקדימי; “תעשיית הביוטק הוצאה להורג”


רעידת אדמה בסדר גודל שלא זכור זה שנים היכתה לפני כשבועיים את קהילת עורכי הפטנטים ומערכת המשפט בארה”ב, והיא ממשיכה לעורר רעידות משנה בדמות ויכוחים קולניים ובוטים. “השמיים נופלים”, כתב הבלוגר ועורך הפטנטים ג’ין קווין. “אלה מאתנו העוסקים בתעשיית הביוטק, התרופות והאבחון הרפואי הוצאו הבוקר להורג”.

הדברים מתייחסים לפסק דין תקדימי שנתן לפני שבועיים בית המשפט העליון של ארה”ב, בעניין פרומתאוס נגד מעבדות מאיו. בהחלטה שהתקבלה פה אחד על ידי תשעה שופטים, ביטל בית המשפט שני פטנטים בנושא אבחון רפואי שנרשמו על שם חברת הפיתוח הרפואי “פרומתאוס מעבדות”, ואגב כך דן באחת מסוגיות הבסיס של דיני הפטנטים: על מה ניתן לרשום פטנט?

חוקי הפטנטים בכל העולם מבוססים על סוג של עסקה בין הממציא ובין החברה האנושית: במקום לשמור בסוד את המצאתו, הממציא יכול להעניק לחברה האנושית את הידע שהוא פיתח ובתמורה לקבל ממנה בלעדיות בשימוש בו, כלומר זכות לדרוש מאחרים תשלום (או תמורה אחרת) עבור הרשות להשתמש בהמצאתו, למשך כ-20 שנה.

ממציא לא חייב לחשוף את המצאתו לציבור – הוא יכול לשמור אותה בסוד ולהשתמש בה לעצמו, כסוד מסחרי. גם החברה האנושית מצדה לא חייבת לקבל כל עסקה כזו המוצעת לה על ידי הממציא: רשמי פטנטים בכל העולם עוסקים בבדיקת המצאות שמוגשות להם, במטרה לקבוע אם ההמצאה כוללת חדשנות המצדיקה רישום פטנט. חוק הפטנטים בארה”ב קובע קריטריונים רחבים למדי לעניין זה, לפיהם כל “תהליך, מכונה, תוצר או הרכב חומרים חדש ושימושי” כשיר להירשם כפטנט.

ואולם לפני כ-30 שנה קבעו בתי המשפט בארה”ב כמה חריגים לביטוי “חדש”. נקבע למשל ש-E=mc², הנוסחה המפורסמת של איינשטיין, כמו גם חוקי הגרוויטציה שגילה וניסח ניוטון, או צמח שלא היה ידוע עד כה, אינם ניתנים להגנה פטנטית שכן אין הם משקפים אלא את חוקי הטבע.

פרומתאוס מעבדות פיתחה שיטה שנועדה להקל על רופאים לזהות מינון יתר או מינון חסר במתן תרופות מסוימות המיועדות למחלות קיבה. השיטה מתבססת על היחס שבין הריכוז בדם של תרכובות הנוצרות בקיבה בעת העיכול, ובין הסבירות למינון לא נכון, וכללה כמה צעדים לביצוע.

בית המשפט קבע כי היחס בין הריכוז בדם של תרכובות הנוצרות בקיבה בעת העיכול ובין הסבירות למינון יתר או חסר הוא “חוק טבע”. בנוסף, הוא קבע שהצעדים שצוינו בבקשת הפטנט אינם מציגים חדשנות מספקת המצדיקים את רישומו ככזה, שכן אינם אלא פעולות “ידועות, שגרתיות ומקובלות על הקהיליה הרפואית”.

פסק הדין הרחיב באופן משמעותי את החריג הידוע של “חוק הטבע” לגבי רישום פטנטים, ובכך לדעת רבים יוצר עתה סיכון להכנסות עתידיות בקרב שורה ארוכה של תעשיות כגון חברות ביו-טכנולוגיה, רפואה ואף חברות תוכנה.

פרומתאוס, גיבור המיתולוגיה היוונית, העניק לאנושות את מתנת האש. פסק הדין פרומתאוס צפוי להעניק לנתבעים כלים חדשים להתגוננות מפני תביעות נגדם בגין הפרת פטנט.

——————

הכותב הוא עורך דין המתמחה בעסקות בינלאומיות


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page