top of page

כיצד נחלץ מורגן סטנלי מכתב אישום

תוכנית הציות של החברה הוכיחה את עצמה גם במקרה של שוחד שנחשף.



מנהל פעילות הנדל”ן בסין של קבוצת מורגן סטנלי, גארת’ פיטרסון, נשלח השבוע לתשעה חודשי מאסר, לאחר שהורשע, בבית המשפט הפדרלי במדינת ניו יורק, בתשלום שוחד לפקיד ממשל בסין במטרה לקדם עסקות נדל”ן בשנחאי. ואולם הנקודה המעניינת בפרשה זו היא האופן האלגנטי שבו נחלצה מכל האשמה החברה שהעסיקה את פיטרסון – תאגיד הפיננסים האמריקאי, מורגן סטנלי.

לואן הוא אחד הרובעים האופנתיים בשנחאי, המתגאה באדריכלות קולוניאלית, חנויות אופנה, מסעדות יוקרה וניחוח צרפתי. לצורך פיתוחו של אוצר נדל”ני זה הקימה ממשלת סין חברת אחזקות, שתפקידה גם לדאוג לכך שהמדינה תקבל נתח מכל עסקת נדל”ן המתבצעת ברובע.

מורגן סטנלי (אי-פי)

לפני מספר חודשים הודה פיטרסון כי העביר מיליוני דולרים לכיסו הפרטי של מנכ”ל החברה הסינית, אותו אדם שביכולתו היה לקדם עסקאות נדל”ן, בהן חשקה הקבוצה.

בדומה לישראל, הדין בארה”ב מאפשר בנסיבות מסוימות להטיל על תאגיד אחריות פלילית בגין מעשה שעשה עובד שלו, גם אם ללא רשות, במסגרת תפקידו. התביעה בארה”ב בדקה לפיכך אם נסיבות כאלה מתקיימות בפרשה זו ובמיוחד עד כמה ניסה התאגיד למנוע את ביצוע המעשים הפליליים.

בתום בדיקה יסודית הודיעה התביעה, כי הגיעה למסקנה שמורגן סטנלי נקטה באמצעים סבירים למניעת המעשים הפליליים ולפיכך אין מקום להגשת כתב אישום נגדה.

ממצאי הבדיקה חשובים משום שניתן לראות בהם מודל או סוג של רשימת תיוג לביצוע תכניות ציות (Compliance Programs), המאושרת למעשה – לראשונה – על ידי הרשויות בארה”ב.

ואלו הם המרכיבים שנכללו בתכנית הציות של מורגן סטנלי:

• לקבוצה היתה מדיניות ברורה האוסרת מתן שוחד

• הקבוצה פרסמה קוד אתי הכוללת כללים והתייחסות ספציפית לאיסור מתן שוחד

• הקבוצה הקימה מחלקת ציות מיוחדת שמטרתה לאכוף כללים אלה

• פטרסון עבר הדרכה לגבי מדיניות החברה והקוד האתי שלה לפחות שבע פעמים במהלך השנים 2002-2008, ובכלל זה הדרכה ממוחשבת, הדרכה מבוססת אינטרנט וכן חומרי הדרכה כתובים, שגם הוחזקו במשרדו

• הקבוצה הנהיגה נוהל של ביצוע בדיקת נאותות (דיו דיליג’נס) לכל שותף עסקי שלה בחו”ל, ובדיקה כזו בוצעה לגבי חברת האחזקות הסינית

• קצין הציות של מורגן סטנלי הודיע לפיטרסון מפורשות שחברת האחזקות הסינית הינה חברה ממשלתית וכי עובדיה הינם פקידי ציבור זרים, כהגדרתם בחוק

• פיטרסון קיבל לפחות 35 מזכרים, שכללו אזכורים של מדיניות החברה בנושא שוחד; הקוד האתי של החברה, הדרכה בכל הנוגע להפעלת סוכנים וכן כללי ההתנהגות בכל הקשור למתן מתנות לפקידי ציבור זרים ואירוח שלהם

• פיטרסון, כמו שאר עובדי החברה, נדרש לאשר אחת לשנה כי הוא מודע לכללים אלה ולחוק, כי הוא מציית להם

• פיטרסון , כמו שאר עובדי החברה, נדרש לחשוף אחת לשנה כל אינטרס כלכלי שיש לו לו מחוץ לחברה

“הנאשם לא רק הפר את החוק – הוא הפר את כללי החברה”, ציינה הודעת משרד המשפטים.

—————-

הכותב הינו עורך דין, המתמחה בעסקות בינלאומיות ובתכניות ציות למניעת שוחד לפקידי ציבור זרים.



bottom of page